Verner Pantont a huszadik század legelismertebb dán designerének tartják. Sőt, vannak akik az egész huszadik század leginnovatívabb építészét és design tervezőjét látják benne. Ami kétségkívül biztos, hogy nagy hatással volt a beltéri designról alkotott európai gondolkodásra és nem egy remekművét még ma is, jóval a darab megszületése és alkotója halála után is gyártják, újra-újra előveszik, kollekciókba illesztik. Művei nem csak egy korosztálynak, vagy generációnak szólnak. Úgy tűnik van bennük valami több, valami, ami kiemeli őket az egyszerű tárgyak közül, van bennük valami pantoni, egy darab a huszadik századból.


Verner Pantonról a jellegzetes alakú, egy darabból öntött műanyag Panton szék az, ami a legtöbb embernek eszébe jut, meg egy nagy szakállas fickó, aki lámpákkal meg bútorokkal szöszmötöl. De ő volt az első, aki felfújható, átlátszó anyagú műanyag bútorokat tervezett, és hogy szemezgessünk kicsit munkáiból, a fényáteresztő, körkörös lemezekből épített design lámpáinak is csodájára jártak. Később teljes beltereket tervezett hoteleknek, múzeumoknak, ahol gazdag színekkel és a körkörös és négyzetes formák játékával szerzett nagy elismerést.


A pantoni életmű olyan nagy és sokoldalú, hogy nagy feladat arra vállalkozni, hogy minden részletében bemutassuk, nekünk ez nem is célunk. De, hogy munkái, szelleme tovább él köztünk, arra jó példa az Innovation 2011-es The Natural Choice kollekciója is. A Geometry kanapé huzatokat ugyanis maga Verner Panton tervezte, még az 1960-as években. Jellegzetesen pantoni, a mai kor szemének retrós megjelenés, és gazdag színek jellemzik. Mondják, hogy a divat ismétli önmagát, vissza-visszatér. Általában ez igaz is, de a pantoni designnal más a helyzet. Folyamatosan velünk van.

0 Responses to "Tovább a Panton-i úton"

Megjegyzés küldése